
PUBLIKACJE
Opisujemy rzeczywistość młodzieży i młodych dorosłych zagrożonych i doświadczających bezdomności w naszych publikacjach. Rzetelnie i szeroko pokazujemy problemy, które dotykają młodych ludzi, by dzięki temu znajdowały one odpowiedź w systemowych rozwiązaniach i działaniach wspierających młodzież w pokonywaniu trudności.
Wiele naszych publikacji torowało drogę do ważnych zmian. Dzięki nim sprawy, które nie były nigdy wcześniej poruszane i rozwiązywane, ujrzały światło dzienne.
Znajdziecie tu także opracowania, w których dzielimy się dobrymi praktykami i pokazujemy w jaki sposób pracujemy z młodzieżą, by przygotować ją do dobrej dorosłości – wyposażyć w konkretne umiejętności i kręgosłup.
Metoda PoDRUGIE
METODA PO DRUGIE
W publikacji zostały opisane metody i narzędzia pracy z młodzieżą doświadczającą bezdomności oraz droga, która prowadziła Fundację po DRUGIE do budowania modelu wsparcia. Materiał zawiera ważne wnioski wynikające zarówno z diagnozy problemów, jak i doświadczeń organizacji (codziennej, czternastoletniej pracy z różną młodzieżą, którą łączy brak dachu nad głową).
Jest to opis gotowych rozwiązań, które mogą być wprowadzane do systemu wsparcia osób w sytuacji bezdomności uwzględniających przede wszystkim specyficzne potrzeby młodzieży – wynikające z jej wieku i etapu życiowego.
Publikacja została objęta honorowym patronatem Rzeczniczki Praw Dziecka oraz Ogólnopolskiej Federacji na Rzecz Rozwiązywania Problemu Bezdomności.


Nasze raporty
Dodaj mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce (2023 rok)
Pierwszy w Polsce, wnikliwy raport opisujący problem bezdomności młodzieży i młodych dorosłych. Został opracowany we współpracy z młodzieżą korzystającą ze wsparcia Fundacji po DRUGIE (tzw. eksperci przez doświadczenie) oraz praktykami z całej Polski, których codzienne działania są kierowane do młodzieży zagrożonej lub już doświadczającej bezdomności.
Raport z badań dotyczących działalności Fundacji po DRUGIE (2020 rok)
Zebrane w ramach opracowania wywiady od uczestników wsparcia organizacji pozwalają na opisanie zjawiska bezdomności i problemów z jakimi borykają się młodzi ludzie jej doświadczający. Są one jednocześnie punktem wyjścia do dokonania oceny narzędzi i sposobów pracy z młodzieżą oferowanych przez Fundację po DRUGIE.
Warszawska diagnoza sytuacji mieszkaniowej młodzieży w wieku 17-25 lat zagrożonej lub dotkniętej bezdomnością – raport z badania (2019 rok)
Raport jest pierwszą próbą policzenia i zdiagnozowania sytuacji młodzieży przebywającej w stolicy i doświadczającej bezdomności. W celu przygotowania materiału zostały zorganizowane dwie noce spisowe, podczas których udało się dotrzeć do 105 osób w wieku od 17 do 25 lat.
Program pozytywnej integracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne (2015 rok)
Publikacja dotyczy pierwszego w Polsce pilotażowego programu mieszkań treningowych dla byłych wychowanek i wychowanków placówek resocjalizacyjnych.
Sytuacja prawna, społeczna i wychowawcza nieletnich ciężarnych i nieletnich matek przebywających w placówkach resocjalizacyjnych (2013 rok)
Pierwsze opracowanie w Polsce poruszające problem nieletnich dziewcząt zachodzących w ciążę i przebywających w placówkach (młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych) bez swoich dzieci. Raport otworzył drogę do wprowadzenia zmian prawnych i utworzenia w placówkach resocjalizacyjnych oddziałów dla matek z dziećmi.
Poradniki
Jak pracować z młodzieżą zmagającą się z uzależnieniem (2024 rok)
Jak mówić o uzależnieniu, by osoba zmagająca się z tym problemem zrozumiała i nabrała gotowości do podjęcia leczenia – materiał opisuje krok po kroku działania, które podejmujemy w pracy z młodzieżą uzależnioną od substancji psychoaktywnych.
Przedwczesne macierzyństwo nieletnich (2017 rok)
Poradnik adresowany do pracowników służb integracji społecznej, którzy w codziennej pracy spotykają się z nastoletnimi matkami. Koncentruje się wokół problemów tych dziewcząt, które poza wczesnym rodzicielstwem, mierzą się z trudną sytuacją rodzinną i pobytem w placówkach opiekuńczych i resocjalizacyjnych.
W procesie pozytywnej integracji społecznej – KRZYK (2016 rok)
Uwagi w sprawie eksperymetu pedagogiczno-artystycznego zrealizowanego przez Fundację po DRUGIE. W działaniu, którego zwieńczeniem był spektakl teatralny uczestniczyły trzy grupy odbiorców: seniorki, młodzież głucha i niedosłysząca oraz wychowankowie zakładu poprawczego.