Fundacja po DRUGIE przygotowała specjalną ofertę – MOBILNA WYPOŻYCZALNIA LALEK – która jest skierowana do uczestników kampanii 19 dni. Oferta ważna jest do końca marca 2019 roku.
Prezentujemy opis produktów, które można wykorzystać w pracy z młodzieżą oraz informację na temat pracy edukacyjnej.
Zagadnienia do zajęć z wykorzystaniem lalki prezentującej FAS
Omówienie objawów i cech charakterystycznych dla dzieci urodzonych z płodowym zespołem alkoholowym:
1. Charakterystyczne rysy twarzy:
- małe, szeroko rozstawione oczy;
- płaska środkowa część twarzoczaszki;
- krótki, zadarty nos;
- wygładzona rynienka podnosowa (brak rynienki);
- cienka górna warga;
- zmarszczka kącika oka.
2. Problemy rozwojowe:
- niska waga urodzeniowa, trudności z przybieraniem na wadze;
- mniejszy obwód głowy;
- wady serca lub innych narządów.
3. Opóźnienia rozwojowe – dzieci z zespołem FAS mają niskie IQ, z trudem się uczą, mają szereg ograniczeń poznawczych.
4. Uszkodzenia układu nerwowego:
- deficyt uwagi;
- deficyt pamięci;
- nadaktywność;
- trudności z rozumieniem pojęć abstrakcyjnych (matematyka, czas, pieniądze);
- nieumiejętność rozwiązywania problemów;
- trudność w uczeniu się na błędach;
- słaba ocena sytuacji;
- niedojrzałe zachowanie;
- słaba kontrola impulsów.
Wszystkie wskazane wyżej zaburzenia rozwojowe powodują, że osoby urodzone z FAS mają trudności w funkcjonowaniu społecznym, często są to osoby mające trudności z budowaniem relacji z otoczeniem, wpadające w konflikty z prawem, nieradzące sobie w systemie edukacyjnym.
UWAGA! Zespół FAS jest nieodwracalny. Można mu zapobiegać w 100% jedynie w jeden sposób – całkowitą abstynencję w czasie ciąży.
UWAGA! Nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, którą ciężarna może spożyć.
Proponowane działania z młodzieżą:
1. Pokazanie lalki i omówienie na jej przykładzie cech charakterystycznych dla zespołu FAS.
2. Emisja filmu „Wieczne dziecko” – dokument polecany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Włączające ćwiczenia edukacyjne dotyczące np. asertywnej postawy i umiejętności odmawiania, prezentujące konsekwencje picia alkoholu (w szerszym kontekście).
W zajęciach można wykorzystać publikację dotyczącą wpływu alkoholu na funkcjonowanie rodziny opracowaną przez Fundację po DRUGIE w ramach projektu „Weź, nie pij” – zajrzyj.
1. Prezentacja lalki – symulatora i omówienie jego zachowania. Lalka ma niską masę urodzeniową, ma krzywe nóżki, wygląda na chore dziecko. Po włączeniu zaczyna przeraźliwie płakać i trząść się.
Uczestnicy powinni wziąć ją na ręce i powiedzieć jakie mają emocje trzymając ją, czy zauważają nieprawidłowości, coś niepokojącego.
2. Omówienie szkodliwości zażywania narkotyków przez kobietę w ciąży i wpływu narkotyków na dziecko.
3. Na zajęciach można omówić także problematykę uzależnienia i jego wpływu na życie rodziny.
1. Syndrom Dziecka Potrząsanego (SBS) – objawy i symptomy
Specjalna lalka wykorzystana w czasie zajęć umożliwia uczestnikom zrozumienie powstawania syndromu. Po potrząśnięciu nią, zaczyna płakać, a w jej główce zapalają się kolorowe diody (w różnych punktach mózgu). Diody są oznaczone rysunkami przedstawiającymi dysfunkcje, które powstały wskutek obijania się mózgu o ściany czaszki (problemy z ruchem, problemy ze wzrokiem, zaburzenia poznawcze itp).
Młodzież powinna zapoznać się z lalką i spróbować samodzielnie opowiedzieć czego doświadczyła.
2. Jakie obszary mózgu są szczególnie narażone na urazy spowodowane potrząsaniem
3. Jakie są fizyczne objawy u dziecka dotkniętego SBS
4. Dlaczego i jak płacz dziecka może powodować frustrację opiekuna i w efekcie – utratę kontroli i potrząsanie dzieckiem
5. Charakterystyka/profil osoby, która może reagować na stres potrząsaniem dziecka
6. Sposoby radzenia sobie ze stresem, frustracją, gniewem, wywołanym płaczem dziecka